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Résumé

Le lecteur qui ouvre un roman est en principe contractant d’un pacte de lecture universellement défini: il ne lit ni un traité politique, ni un article scientifique, encore moins un document d’histoire mais une « œuvre d'imagination en prose, assez longue, qui présente et fait vivre dans un milieu des personnages donnés comme réels, nous fait connaître leur psychologie, leur destin, leurs aventures » (Le Grand Robert, 2003). Cette clause semble pourtant un bel exemple de superfluité parce qu’au final qui s’en souvient, du lecteur ou de l’écrivain lui-même ? Comment la fiction romanesque arrive si bien à mimer la réalité ? Comment s’adapte-t-elle aux données sociales en perpétuelle mutation ?

Mots-clés: Autobiographie, copie, documentation, illusion, inspiration, mirage, mise en abyme, réalisme, roman, science,

              vraisemblance.

 

Abstract

The reader who opens a novel concurs as a rule to be a true signatory of a reading agreement which is universally well defined: neither is he reading a political treaty, nor a scientific piece of writing, and even less a historical paper but a “fictional work in prose, a bit long and which presents as in real life a number of characters living in a given place, and which puts us in direct drive with their psychology, their destiny or even their adventures” (Le Grand Robert, 2003). Yet, this bond seems to be a good case of superfluity as, at the end of the day, who of the reader or the writer will consider it? How does the novelistic imaginary tale manage to copy with so much success reality? How does it adapt itself to social facts in never-ending change?

Keywords: Copy, documentation, illusion, inspiration, mirage, mise en abyme, realism, novel, science, likelihood

 

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